۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۲:۱۹

/ به بهانه سالروز ايجاد رژيم نامشروع صهيونيستي/

مسجدالاقصي نمادي از تأكيد اسلام بر توحيد است

مسجدالاقصي نمادي از تأكيد اسلام بر توحيد است

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: مسجد الاقصي در سال دوم هجري به مدت 6 ماه يا بيشتر يعني تا ماه شعبان به عنوان اولين قبله مسلمانان انتخاب شد تا مردم در اين حرم امن الهي نماز گزارده و بر اين نكته تأكيد شود كه اسلام در كنار تمام اديان آسماني به اشاعه توحيد و يكتا پرستي مي پردازد و همه بشر را به يك هدف فرا مي خواند.

به گزارش خبرگزاري مهر، بعد از اينكه خداوند حضرت محمد(ص) را به عنوان آخرين پيامبربرگزيد، امت وي را به عنوان بهترين و برگزيده ترين امتها انتخاب كرد و دين و شيوه زندگي را بر آنها تمام نمود .

رسالت پيامبر(ص) يك رسالت آسماني بود كه در راستاي ديگر اديان و رسالتهاي آسماني به  اشاعه توحيد اقدام مي كرد.

وي هنگام كوچ به سرزمين مقدس فلسطين، مسجد الاقصي را به عنوان قبله مسلمانان اعلام كرد. پيامبر(ص) اين مكان مقدس را به عنوان اولين قبله مسلمانان به منظور عبادت خداوند تبارك و تعالي برگزيد تا نشان دهد اسلام ديني است كه در كنار همه اديان آسماني به اشاعه توحيد و يكتا پرستي مي پردازد و همه بشر را به يك هدف فرا مي خواند.

هنگامي كه پيامبر(ص) به بيت المقدس وارد شد تا فريضه نماز را ميان همه مسلمانان اجرا كند، يهوديان شاد شدند كه مسلمانان با وجود دارا بودن دين ديگر با قبله آنها نماز مي خوانند. پيامبر در جواب آنها فرمود: من به قبله پدرم ابراهيم (ع) نماز مي خوانم .

پيامبر به آسمان نگاه كرد، جبرئيل نازل و سوره بقره آيه 144 بر وي وارد شد و پيامبر نيز قبله را به كعبه در مكه مكرمه انتقال داد. ما توجه تو را بر آسمان به انتظار وحي و تغيير قبله بنگريم و البته روي تو به قبله اي كه بدان خشنود شوي بگردانيم پس روي كن به سمت مسجدالحرام .

به گزارش "مهر"، در حالي كه اين سرزمين مقدس جايگاه و منزلگاه  پيامبران ديگري چون حضرت داوود و سليمان (ع) نيز بوده است، انكاركنندگان و نادانان سعي در تفرقه ميان مسلمانان داشتتند و پيامبر اسلام(ص) در اين زمان به مسلمانان مي فرمود: به ريسمان محكم الهي چنگ زنيد تا در راه او ثابت قدم شويد و به سعادت برسيد. اين فتنه اي است كه افراد سفيه ميان شما مي افكنند تا شما را از راه حقيقي باز دارند. 

مشركان با تغيير قبله شاد شدند و زمينه اي براي تفرقه ميان مسلمانان يافتند، منافقان نيز راه تمسخر را پيش گرفتند .

اما مسلمانان، كساني كه ايماني قوي داشتند اين مسئله را به منظور امتحاني از جانب خداوند قلمداد كردند و اقدامات  يهوديان خللي به دين آنها وارد نياورد .

قبله مسلمانان تغيير كرد اما بيت المقدس و سرزمين متبرك فلسطين در قلب مؤمنان جايگاه خود را حفظ كرده است.

ارتباط  ميان دو قبله، دو مسجد و دو شهر مسئوليت سنگيني بر عهده امت مسلمان گذاشته است. اين ارتباط سبب دفاع از قبله اول آنها خواهد شد و تلاش براي حفظ مقدسات اسلامي در چرخه تاريخ اسلامي در گذشته هاي دور و نزديك بسيار مهم نشان داده مي شود. 

امروزه نيز تلاش مسلمانان براي دفاع و حمايت از قبله گاه مسلمانان به وضوح قابل مشاهده است.

کد خبر 326596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha